February 12, 2021

Komt de tram terug in Surabaya?

Stadinda

Het stadsbestuur van Surabaya is voornemens om een tramlijn van 17 km aan te leggen tussen Wonokromo en Kalimas. De tram zal gebruik maken van moderne technologie, maar de lijn zal de oude tramlijn gebruiken omdat meer dan 80 procent nog bruikbaar is. De tramlijn in Surabaya is nooit officieel ontmanteld. Het is bedolven onder asfalt, aarde of ander materiaal.
De opkomst van trams in Surabaya begon in de tweede helft van de 19e eeuw. Net als in andere steden maakte deze tram deel uit van een poging om het vervoer te moderniseren in Nederlands-Indië. Op basis van een vergunning uit 1886 werd Ooster Java Stoomtram Maatschappij (OJS) de uitvoerder. Oorspronkelijk omvatte de tramlijn drie routes (Nederlands: lijn): Ujung-Sepanjang, Mojokerto-Ngoro en Gemekan-Dinoyo. Deze tramlijn werd in 1889 operationeel waarbij de trams om het halfuur reden.
Anders dan Jakarta die voor de aanleg van Mass Rapid Transit (MRT) kiest, zal Surabaya pogingen ondernemen om de tram nieuw leven in te blazen aldus Burgemeester Tri Rismaharini (thans Minister van Sociale Zaken). Het stadsbestuur van Surabaya zal samen met het Ministerie van Transport en PT Kereta Api Indonesia de 17 kilometer lange route aanleggen. Als oplossing voor verkeerscongestie zijn trams goedkoper i.p.v. het kopen van veel stadsbussen. Trams zijn ook relatief veiliger voor mensen met een handicap.
(artikel uit Historia Urban en foto's van het KITLV & Yayan Sopyan.

3 1 vote
Article Rating